senaste nytt

Jag gjorde en deal med mig själv när jag vaknade imorse - ingen frukost innan jag läst veckans två kapitel ur Strategic managemnet, vilket kanske var kanske lite att ta i med tanke på att risken är att man svälter ihjäl efter ett. Strategic management är den boken i min kurssamling som man gruvar sig för att ta fram. Den är så tung och tjock att axelbandet på min väska har gett upp och så tråkig att jag börjar fundera på om jag har svåra koncentrationssvårigheter. Efter att ha läst första kapitlet kom jag fram till att skumläsning är en bra en strategi. Ytterligare ett halv kapitel senare var jag övertygad om att allt det viktiga framkom i första delen av varje stycke vilket innebar att jag kunde skippa de resterande sjuttio procenten av alla stycken. Här sitter jag, klockan är lunchtid och jag har redan läst två kapitel ut strategic mangement! Nästa projekt är att fylla kylskåpet. När jag stod där ute i köket och ojade mig över mitt tomma kylskåp (det är fysisk tortyr att bära hem en veckoranson mat från Woolworth) berättar att Daniel att han gått och köpt sig en bil. Jag blev plötsligt extremt tacksam för att vi bor vägg i vägg och för att han handlar cirka 5 dagar i veckan. Fortfarande en smula förundrad över att man som utbytesstudent Australien bestämmer sig för att investera i en bil, men så kommer han ju från University of Mannheim också, säkert ingen big deal.

Igår bestämde Tess, Sara och jag oss för att göra verklighet av vårt lilla projekt - en kräftskiva. Vi smed planer över en lunch i solen på uni och gick sedan till biblioteket och skapade ett facebook event där vi bjöd in alla de 17 norskar och svenskar (utöver oss själva) som vi på varsitt håll lärt känna i Wollongong. Sen hur mycket svenskt och hur mycket kräftskiva det blir av det hela är oklart med tanke på att 90 procet av sällskapet kommer bestå av norrmän (som mest höjer på ögonbrynen när vi försöker beskriva hur det hela går till: vi har alltså fula partyhattar, haklappar och äter kräftor runt ett långbord medan vi sjunger svenska snapsvisor tills vi blir hesa, jätteroligt, verkligen!) och då kräftorna i värsta fall uteblir (men vi ska göra allt i vår makt för att förhindra det). På söndag smäller det!

I förrgår klädde vi på Keiraview upp oss tillsammans för första gången. Det hör till en årlig tradition att ledningen  bjuder oss på commencement dinner nere i hamnen. Jag insåg inte hur fancy det var förrän vi kom dit och bjöd på trerätters med utsikt över havet (restaurangen låg mer eller mindre i havet), hamnen, båtarna och förbisimmande pelikaner. Vi fick en meny utan priser, men jag fick höra att det är en restaurang som man normalt inte har råd att gå till mer än en gång under sin utbytestid.



Ikväll blir det bio!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Marie

Ditt djupa och genuina intresse för strategic management gör mig sååå glad. Ja att till och med avstå frukosten för att fördjupa sig i detta eminenta ämne blottar ditt verkliga intresse. Och visst är just strategic management något man har stor nytta av i sin vardag. För att inte nämna vilken nytta man har av det i sitt yrkesutövande. Samt naturligtvis den oerhörda nytta man har av det då nya ritualer sk. fester skall genomföras.

När du nu planerar att i första hand få dina norska vänner att förstå hemligheten och ritualerna i den svenska kräftskivan då kommer du att behöva all kunskap som du inhämtat i din axelrems baneman.

Att lägga upp denna fest så att gästerna klart förstår hur de skall gå till väga för att lyckas lirka upp det pansarskal som omger den delikatess som de skall få smaka.

Jag förmodar att du kommer ha en genomgång av förfarandet innan ni drar på er de färgglada hattarna. Ja bara att förklara hattarnas enorma betydelse för detta projekts genomförande kommer att ställa stora krav på din skicklighet i strategic management. För hur skall man få sina medarbetare, förlåt gäster, att inte bara förstå behovet av förändringar utan även få dem att acceptera själva hattpåtagandet. En strategi kan vara att få med sej den strategiska grupp som står och väger mellan svenskorna som är helt med på noterna. Dessa behöver du ej lägga så mycket kraft på då de redan är införstådda med projektets innehåll. Säg vidare att 40 % är norskor. De är mycket svåra att ävertyga varför de kan lämnas åt sidan för ögonblicket. Resterande 20 %, alltså den strategiska gruppen nämnd ovan, är den ur detta projekts synvinkel den viktigaste gruppen. Denna grupp bestående av exvis italienare, tyskar och någon vietnames, denna grupp får tas under specialbehandling med lite extra hjärntvättning i form av någon kall snaps och en stor stark eller vad verktyg som står dig tillbuds. När du fått med dig denna 20 %-iga grupp då har du majoritet för din strategi, varvid norskorna lägger ned sitt motstånd och de kommer efterhand att sörpla salt och dillsmakande vatten ur kräftornas huvuden tillsammans med alla er andra. På detta sätt bryter du ner mycket motstånd hos de som inte inser vikten av att acceptera de förändringsprocesser som leder framåt.

Du kan dock inte vara helt säker på att du verkligen uppnått dina syften förrän hela gruppen unisont stämmer in i vår svenska kräftnationalsång det vill säga: Helan går sjung strategic managements lov. Ja då har du lyckats!

Skål och lycka till!

Pappa

2009-08-21 @ 13:26:46
Postat av: Sarah

Idag har vi 60 år jubileum på Ejendals.

Mr Ejendals själv har bjudit ca 300 personer på ett jättekalas.

Så nu ska jag gå och sätta mig hos frisören med lite bubbel i ena handen och snittar i andra;)

det är ca 160 st finskar som som kommit hit från vår skofabrik i urskogarna i Jokkipi!!

ja bara namnet visar ju vad det är för folk..

Så vi har laddat med koskenkorva finska tangoskor, knivar och kaviar.och sen än Sauna på det...



Så jag tycker verkligen er ide med kräftskiva blir bra..man ska dela med sig av traditioner och kultur.

Just nu sitter jag på kontoret och bara väntar på att få sluta.... vill ha lite kul nu!!!!



kom föresten att tänka på en gång när vi skulle åka hem till sverige tillsammans med en massa slipsnissar!!! Kommer du ihåg hur bra vi var på aktier fonder och annan affärsmaknad.

Tycker att det visar att du redan då hade ett strategiskt tänk!



XOXO

Sarah

2009-08-21 @ 14:29:24
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie

Fina bilder även om det inte var så mycket kräftor enligt facebook bloggen

Min allergi fick en uppdatering också det är bra att veta för all som eventuellt skulle bjuda på kräftskiva eller skaldjursfest.

Än så länge äter jag hellre lax.Fin gravad lax med rostat bröd och gravlaxsås mnmn så gott,med lite lagom torrt kylt vitt in.

Rysk kaviar cirton rostat bröd men bubbel (rosa) eller bollinger champang går också utmärkt

Nu kan man tydligen testa om man tål skaldjur via blodprov vilket jag allvarligt funderar på att testa det skulle vara jättegott med en stor räkmacka till exempel.

Kräftor nej, hummer nej, det skulle jag nog inte få över mina läppar med tanke på hur våldsamt sjuk jag blev av detta.

Ni "dillade" (haha) på bloggen om kräftor, crayfish och annat sånt och då kom jag att tänka på crabfish, för det finns det ju något som heter.

Detta är en sann historia berättad av en före detta arbetskamrat till mej på Garn Canaria,det handlar om Cinna och hennes man Kurt.

Cinna och Kurt hade inga barn men två katter som dom älskade och pysslade om lite extra så som det kanske bli när man inga barn har.

Cinna köpte ofta crabfish till sina katter vilket dom verkligen tyckte om.

En dag när Kurt var på jobb i svenskt hem blev han erbjuden att stanna på lunch berättade han för Cinna, det var bröd ost och sallad berättade Kurt men tillägger chockad - Kan du tänka dig vad han dessutom kompletterade salladen med?????????

Nej svarar Cinna frågande, jo kattmat säjer Kurt!

Han trodde alltså att crabfish var kattmat.

Undrar hur han kände sig Kurt under den lunchen det blev nog mycket bröd och ost, men lite sallad

Det var riktigt roligt tyckte jag då och fortfarande

Kram mamma

2009-08-24 @ 20:21:36
Postat av: Andreas

Hej!

Och grattis i efterskott. =)



Jag skickade ett mess till dig sent den 17:e, vet inte om du har kvar ditt gamla nallenummer dock. Det var roligt att läsa om ditt trevliga födelsedagsfirande, ni verkar vara ett gott gäng.



Som du kanske vet har jag och sara haft vissa svårigheter med att finna ett bra namn till din nykomna brorson. Det verkar dock som att vi kommit fram till ett passande nu.



Jag spenderade din 25-årsdag sittande på ett 4 timmar långt uppstartsmöte. Det slank ner några koppar kaffe och det kan väl hänt att tankarna gled iväg på andra saker än på det som chefen slängt på OH-apparaten. Det kan också hänt att jag skickat ett eller två, av många, namnförslag över mobilen till sara. Efter ett tag satt jag och bläddrade planlöst i kalendern varvid det aktuella datumet, 17:e aug bläddrades fram. Under datumet stod ett par namn, jag fastnade för ett; Valter. Nytt förslag skickades till sara. Svaret skiljde sig något från de tidigare: "Jättefint".



Jag antar att du, med din födelsedag har bidragit till Valters namn. Vi tackar så mycket för hjälpen =) Det är också möjligt att min chef´s tråkiga OH-blad kan ha bidragit men låt oss enas om det var ditt födelsedatum som fick fälla avgörandet.



Ha det så gott, och grattis igen!



Andreas, Sara, Alice och Valter.

2009-08-25 @ 22:02:59
Postat av: Andreas

PS: Vi går liksom public med namnet på din blogg, så det blir väl här som alla tyckanden kommer. Hoppas du inte misstycker. =)



DS

2009-08-25 @ 22:10:35
Postat av: Britt-Marie

Hej

Ja det är knepigt hur det ena ger det andar ibland tillsynes helt av en slump,men så är det ju inte utan det finns alltid en anledning till saker och ting men det kan man inte utreda då skulle man inte ha mycket annat att göra,förmodligen skulle man bli hämtad av några i vita rockar.

Ja Valter är fint läste att det är vanligast att stava med W Walter det ser lite kraftfullare ut eller?

Valter betyder stor krigare, det ska bvi inte hoppas att han blir bokstavligt, men krigare för bra saker kan man också vara stor i.Det kommer Valter att bli bra på.

Så det blir inte Reinhold efter farfar, då nä, ja det ska vi inte vara ledsna för,inte Valter heller det hade blivit tufft tror jag.

Ja nu känns det som man aldrig haft semester, vart tog den vägen??

Hösten närmar sig med stormsteg nej föresten det hoppas jag inte,utan med stora steg menar jag.

Liza hon växer ser ut som om det blir ungar i september hur nu det gick till för hon har inte visat tecken på att börja löpa, nån som vill ha en liten höstkatt,Liza är en jättetrevlig katt eller hur Marie?

Så anlagen är goda vad gäller fader vet jag inte kan var en röd gentleman vi lär få se.

Satt och tittade på dina examenskort i kväll vad fin du är och vilken fest det var.

Oscar som sitter bredvid dig ser för festlig ut på ett av korten.

Vet inte om jag berättade för dig att Elisabet på jobbet frågade efter dig när vi var och åt lunch en dag.

Så jag berättade om festen i Umeå och avslutar med att säja,- så nu är Marie färdig socialdemokrat!!!!

Det blev en munter stund kan du tro,jag säjer ofta fel ord när jag är stressad som du vet.

Det var inte så svårt att rätta till felsägningen men det blev ju extra roligt eftersom man vet att jag är politiskt neutral,och felsägningen uttalades med stolthet i tonfallet.

Vi har roligt på jobbet det är tur för där är man ju nästan jämt,nu blir det ju förändringar 1 oktober när Elisabet slutar.Det tycker jag är tråkigt hon är en sådan jättego människa.Har träffat många människor i min dag och jag kan utan tvekan säja att Elisabet hör till en av de finaste och snällaste människor jag mött,så det blir tomt efter henne.

Samtidigt blir det spännande att lämna över MAS- jobbet och styra verksamhet i stället.

Idag har jag varit på endagsinformation om multiresistenta bakterier, pandemi,blodsmitta med mera det var väl inte så himla mycket nytt som kom upp men bra att damma av tidigare kunskap.

Var noga med handhygienen Marie tvätta händerna ofta,och köp alkogel på apoteket.Du minns hygienrutinerna i vikariehäftet eller hur?

Det är det absolut bästa vapnet mot alla typ av smittospridning.Ja inte mot smitta från kroppsvätskor och blod där gäller handskar och alkogel.Det är aldrig fel att ha i sin väska.

Detta gäller ute i samhället också så klart.

Däremot säjer man att munskydd troligtvis inte alls ger något skydd,snarare att det kan bli en smittohärd.

I bland kan man göra människor glada bara genom att inflika små kommentarer, som jag gjorde i dagens hygiendebatt.

I pausen kom en kvinna fram och frågade-Du är från Göteborg va?

Jag blir så himla glad när jag hör din dialekt,jag kommer också från Göteborg men flyttade hir för 15 år sedan, har ingen dialekt kvar.

Det tycker ju inte jag heller att jag har, men tydligen går inte ränderna ur fast jag nästan säjer koov istället för korv och tåjet istället för torget

Ja det blir nog Jönköpingshelg i helgen åker till Tjörn nästa helg.

Imorgon är det fredag!!!!!!!!!!!!!1Hurra!!!!!!!!!!!

Ha det gott gumman var rädd om dej.

Krammar från mamma



2009-08-27 @ 21:51:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0