dunzo

Ikväll går jag på min sista lecture. I förmiddags tuggade jag mig igenom min sista tutorial och efter morgonens presentation blev jag officiellt klar med terminens alla assigments, essays och presentationer. Det känns som jag kom hit igår så det är svårt för mig att ta in att terminen faktiskt är över.

En nyhet är också att nyår i Sydney visade sig vara omöjligt eftersom alla svennar bokat upp sig på alla flighter från Bangkok - Sthlm mellan 2-16 januari. Nytt hemkomstdatum är därför 31 december. Nu: Ut på jakt efter en billig outfit, jag ska vara hippie på morgondagens harbour cruise. Yay.


Kommentarer
Postat av: Britt-Marie

Du é la go!(är det svenska ser änna utlänskt ut)

Hoppas du hittade en outfit som gjorde skrällde.

Ja,tiden har gått så fruktansvärt fort tycker jag också.Förstår vad du brottas med faktiskt.Komma in i en ny värld ensam,ta sig in, synka sig.Hitta rätt,och så är det över.

Hade du inte hittat rätt eller synkat dig så hade det varit en lättnad.Att allt var över och du fick åka hem.

Nu ska du synka igen när du kommer hem,med många som inte förstår vad du varit med om inte heller lätt.Men morsan "fattar" det brukar dom väl inte göra?

Har ikväll tagit en låååång stund i badkaret med kryddor ,levande ljus,typ SPA.Härligt.

Det har varit stressigt i veckan/veckor men imorgon tar jag ledigt,fredagsmorgon,sovmorgon yes!!!!!

Ska frosta av frysen,städa,handla låter inte avkopplande men för mej är det det.Terapi som förr i tiden när man rensade landen,rabatter och så arbete men inte för tankarna.

Sedan på eftermiddagen kommer Alice och ska vara här hela helgen.

Så mysigt har köpt Bamse tandkräm Bamse tandborste och Bamse läppsyl.

Det sista, läppsylen tror jag hon kommer att gilla.

Då blir det bad på lördag och nagellacksmålning på tårna med "rött lack" efter badet.

Kattungarna kommer att få mycket uppmärksamhet kan jag tänka mig.

Berättade jag det att vi hade chokladprovning på utvecklingsdagarna med uskorna?

Vad jag inte vet om choklad (förutom hur det stavas)

är inte värt att veta,ska du veta.

Väldigt spännande hur det kom till civilisationen,cacaobönor (sorter finns tre)odling,förädling,smaksättning.Vit och mörk ja vill du gå kursen så säj till.

Stumpan nu får jag runda av så mycket mer jag skulle villja skriva.Men nacken värker och skulderplade.Tanten är seg men trött, tanken är snabb men också trött.

Så blir det lago att sova.

Saknar dig fysiskt, vill krama dej.Mamma

2009-10-29 @ 21:51:40
Postat av: Pappa

Marie

Det hade säkert blivit en fantastisk nyårsfest i Sydney, där miljontals människor verkligen firar det nya året. Men ibland blir det inte riktigt som man hoppas men jag är övertygad om att det kommer att bli superbra för dig den extra månad du nu får i Aussieland!

Och så var studierna avslutade och o så fort det gått. Det var inte längesedan du åkte och jag minns dina första intryck och frågan som blev hängande i luften. Vad gör jag här? Nu vet du och frågan är för längesedan besvarad. Så bra det blivit. Inte ens en myra har dykt upp i bloggen på väldigt länge. De har dock dykt upp här. Det är på något sätt lite mysigt att se dessa idoga varelser släpa på de smulor som faller från mitt bord och som ibland är så stora att det är ett mirakel att myrorna klarar av att ta med sig dem. På något underligt sätt påminner de mig om dig. Idogt arbetande släpande på massa tunga saker men lyckas klara av det ända in i mål.

Tycker att du verkligen gjort ett kanonarbete där down under och som du knappt hinner blogga längre då är det full fart som gäller vad jag kan förstå.

Här har vi full sommar. Hösten har gått i strejk och solen lyser från en klarblå himmel. Temperaturen ligger runt 30 grader och bönderna klagar då regnen helt uteblivit.

Claes och Bente samt Johanna har nu varit här en vecka och reser imorgon.Vi har varit på vandring vid två tillfällen och senast i onsdags var vi ute i min favoritdal Baranco del Anden. Fikonträden dignade av frukter och Claes hängde i krokig arm uppe i träden för att försiktigt lossa läckerheterna. Vi började vandringen i den lilla byn Valsendero där tiden för längesedan gett upp sina försök att slå rot. Hela dalen är klädd i grönska mned valnötsträd, kastanjeträd samt fikon och ek. Längs botten av dalen har man byggt sequior som leder vattnet neråt bebyggda trakter. Vattnets fart är hög och ljudet som det lämnar efter sig stillar tankarna. Här sjunger fåglar och längre upp klättrar de ståtliga tallarna i färger som sjunger i alla gröna tonarter. Det bär uppåt de första timmarna men ingen klagar. Svetten droppar men luften är hög och tanken ges utrymme. Väl uppe ur dalen skymtar Las Palmas i bakgrunden och molntappar tornar upp sig i norr. I tallskogen breder barren ut sig till en mjuk matta och där vilar vi en stund. Snabbt driver molnen in över oss där vi befinner oss på 1500 m höjd. Det blir genast svalt och sikten försvinner i fjärran. Nu är det bara utför som gäller. I de svala molnen drar vi oss ner i dalen och ett stilla duggregn sveper in oss i en fuktig dimma.Efter 15 km vandring från 800 m upp till 1500 m och ner igen, känns hungern påtaglig.

Min favoritretaurang ligger i Las Vegas, ja så heter byn och där ligger La Culata dos. Här bjuds vi salpicon de mariscos. Biffstek med papas arrugadas con mojo och en tarta de queso som slår allt, ja nästa allt i dessertväg. Queson har till sällskap bienmesabe, fikonmarmelad samt grädde.

Ja nu hinns det inte med någon mera vandring men på söndag tar jag med mig vandringsgruppen på en 20 km lång vandring med en stigning på 800 m till att börja med. Därefter vandrar vi längs los cumbres på 2000 m höjd för att avsluta i Rosiana.

Ja detta lite om hur vi har det. Nu kanske du hinner blogga lite mera för vi är såååå hungriga att få läsa mer om hur du har det och vad du gör. Du skriver så bra att det är en fröjd att läsa.

Hoppas få se dig snart. Det känns som en evighet sedan vi sågs. Längtar efter dig. Varje dag!

Du är förmodligen nu på fest som hippie och dansar på en båt i Sydneys hamn. Det är inte utan att jag önskar att jag vore med!

Massa hippiekramar!

Pappa

2009-10-30 @ 16:03:18
Postat av: Mona

Hej Marie!

Hoppas du hade roligt på harbour cruise i din nya outfit. Förstod av Martin att du har väldigt mycket i skolan nu, men snart är det över och du får en välförtjänt semester med Martin.

Här snöar det för fullt nu, men det ligger bara ett tunt täcke på marken än. Jag ska på julmarknad på Mårbacka i helgen, jätteroligt :) Har gått på den nu i många år, försöker pricka in den i god tid.

På lördag kväll ska Leif o jag med Catharina o Mars på¨"älgfest" för första gången i Lysvik. Ska bli lite spännande och få träffa lite nytt folk förhoppningsvis.

Leif kan tyvärr inte operera knät nästa vecka, nytt datum är 2 dec. Vet inte nu hur det går med USAresan

men Afrikaresan klarar sig nog. Det hoppas vi i alla fall.

Vi ska kolla lite vidare hur vi ska göra till jul, vi har ju inte sett barnen sedan början av juni!:(

Vet ju inte om Leif klarar flygresan.

Ha´det nu så bra Marie och lycka till med resterande tid i skolan.

Kollar din sida varje dag:)

många kramar från oss båda

Mona o Leif

2009-11-05 @ 15:37:10
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie

Har du det bra?

Ja det tror jag fast mycket att stå i förstår jag.

Det har varit min situation en lång period nu.Ville åka ner till Göteborg/Tjörn men var så trött på eftermiddagen så jag trodde inte jag skulle orka.Stängde kontoret en timma tidigare och väl i bilen, körde den lilla blå bilen,självsäkert mot Göteborg utan att fråga.

Det var jag glad för när jag väl var framme.Det var ett eländigt väder med regn och mörker hela vägen.

Väl här drog jag ett djupt andetag på altanen och sög i mig den härliga havsluften och hemmakänslan.

Tände en brasa och njöt av tystanden.

Kvällsmåltiden blev enkel grekiskt grovt nybakat bröd ost och rödbetssallad, enket men gott.

Sedan blev det soffan men utan TV brukar gilla att se Idol och Skavland men orkade inte med det där "tjo och tjimmet".Men radion roade och min nya bok.När jag laggt mej lyssnade jag till regnet utanför ,sover med öppet fönster du vet, det var så rogivande.

Nu på förmiddagen blev det en promenad ner till "sjön" det blåste lite friskt från havet.Alldeles ensam stod jag där och minneglimtar både med ljud och bilder fladdrade förbi från från flydda dagar när ni var små.

Till slut visste jag inte om det var vinden eller minnen som tårade mina ögon men det spelasde inte alls någon roll för det var posetiva tankar och kännslor.

Som hastigast har jag pratat med Martin han var i Skottland och Andreas och nu ville jag prata med dej så det är det jag gör nu.

Det är en mulen dag i dag solen var framme i morse men bara en kort stund,men vädret spelar ingen roll jag njuter i fulla drag av att bara vara.

Middagen i dag är färdig fiskgratäng i ugnen det blir lagom ansträngande men är väldigt gott.

Minns när dom introducerades 1972 då kostade de 4.75 kronor styck.Saker förändras.

Har två böcke med mig att läsa en roman och en med fackliteratur hållbart ledarskap så det blir lite av varje.

Har nog tänkt mig en bastu också det är så skönt, har mobilen med mig , det är väl inte jättebra att bada när man är ensam,men med mobilen så kan man ju larma om uti fall att.

Det är november men rosorna står fortfarande i blom såg jag på jobbet det var vacker att se.Visst dom stog skyddat på " innegården" men ändå.Plockade in en enekvist efter promenaden och en kvist från slänten de med röda bär på minns, inte vad de heter, på det blev så fint.

Det står en stor grävskopa nere vid sjön och en massa pinnar med röda markeringar det är renigsverket som man börar arbeta med, det kommer att bli gräva av också här uppe vid huset.Det är inte så kul blir väl lerigt och så men det måste väl bli sämre innan det blir bättre.

Blir bra när allt är klart vilket det ska vara till påsk är planeringen i allafall.

Jag som är van att äta lunch klockan tolv böjar bli hungrig.

Må så gott stumpan var rädd om dej.Kramar från mamma

2009-11-07 @ 12:52:13
Postat av: Mona

Hej Marie!

Hoppas du har det bra och att allt går som det ska i skolan. Förstår att du har mycket nu, tänker på dig varje dag! Nu är det väl bara 1 vecka kvar ;)

Lycka till Marie med skolan!

Vi tänker på dig;)

kramar från oss båda

2009-11-11 @ 10:16:57
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie

Hoppas du sover gott nu för det är ju natt nu hos dej.

Här är det fredagskväll och det snöar ute kommer säkert att övergå i regn menser rätt mysigt ut just nu i allafall.

I går fick jag en stor ostbricka med all sköns delikatesser från Jönköpings läns medicinskt ansvariga sjuksköterskor.Det var en avtackningsgåva jag blev jätteglad och lite rörd för jag hade väntat mig en blomma på sin höjd.

Slutade lite tidigare i dag ska verkligen försöka att diciplinera mig nu och inte jobba så mycket som jag gjort, jag märker själv att jag går i 120 hela tiden och det är det inte värt om man faller ihop.Inte tar man vara på livet eller nuet heller.Det är ju det som faktiskt är det viktigaste.

Pappa eller morfar är lite dålig ja han är lite bättre nu i dag.Han åkte till sjukhuset i onsdags med kaftiga buk och bröstsmärtor lät ju först som en hjärtinfarkt men det var det ju inte utan en Pancreatit.Han har ju varken gallåkommor eller alkoholvanor som skulle föranleda en Pancreatit som vanligtvis är orsaken till detta.Det kan ju vara något annat otrevligt men det kan också vara virus betingat eller idiopatiskt som man säjer när man inte hitta orsaken, han röntgades idag men har inte fått svar övriga prover var bra så det verkar ju ganska lugnt.Vi hoppas att han snart är på benen igen.

Man blir så chockad när pappa blir dålig han är liksom stark som en björn tror man, men åttio fyllde han i juni ingen tonåring precis.

Ja kattungarna växer så det knakar och så roliga dom är jagar varandras svansar far som snmå kanonkulor över golvet jagar efter varandra.Så skickliga redan med dribblingar mellan framtassarna det är underbart att se.

Nu ska jag sätta mig i soffan och läsa en bok Camilla Läckberg så det är lättsmällt.

Må så gott Marie.Kramar Mamma

2009-11-13 @ 18:44:51
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie

Nu mitt i natten hos dej och här light fredagskväll.

Har lekt med kattungarna en stund det är så härligt man blir alldeles mjuk inombords.Dom är inte bara ljuvligt söta utan också så fantastiskt roliga.Liza övervakar lekarna med ett milt överseende ansiktsuttryck och halvslutna ögon.

Ibland går hon till attack och det ser ut som hon är hårdhänt mot dom men jag tror inte det egentligen.Hon försöker fostra dem för en tuff verklighet hon har lärt sig att man måste kunna ta för sig.

Undrar vad du ska göra i helgen?

Här blir det plugga av ska in med nästa tenta på onsdag men lite lättläst blir det också och lite ta det lugnt också.Ska bli fint väder imorgon.

Trodde att jag höll på att bli rejält förkyld i onsdags gick hem från jobbet klocklan 15.30 med huvudvärk nysningar och snuva.

Hur gick det för dej du skrev att du kände dig sjuk, det är du väl inte gumman????

Ja jag tog ett par Alvedon en Rinexin och nu känns det okey trött förståss hade nog lite feber i onsdagkväll och förnatt så jag sov dåligt.

Men nu mår jag bättre,bra faktiskt.

I natt har jag inte heller sovit så bra men det beror på att vi hade så kul igårkväll och jag hade svårt att varav ner.

Vi hade fest på jobbet fast vi hade bokat Palac Athena (resturang i Jönköping)temat En grekisk afton.

Lena, jag, Irene och Ann-louise var arrangörer så man var lite spännd på att allt skulle avlöpa väl.

Vi fyra plus Sussie och Florence har det väldigt roligt och trevligt på jobbet det är så stimulerande faktiskt.Vi jobbar järnet när det behövs och kan däremellan skoja och skratta hejdlöst, jag tror att vi kan prata med varandra om precis allt och förstå varandra det är ovanligt.

126 personer från socialförvaltningen kom till festen,god mat,underhållning,sång och musik,presenter.

Vi "lekte" så ska det låta,bland annat, vårt bord vann hurra!!!!

Många tävlingingsinriktade personer runt det bordet!

Alla var på humör,vi hade riktigt roligt.

Bussen till Habo gick hem 23.15 så jag var inte hemma och i säng förrän 23.45.Vi hade ju lite att plocka ihop efteråt.Kom ju hem på några minuter från resturangen men då var jag ju tvungen att gå igenom kvällen i minnet, det är ju avkopplande och roligt när man låg under täcket men det tog en bra stund att somna.

Idag verkade alla jag träffat jättenöjda med kvällen så det känns så himla bra.

Är ensam i kväll så gissa vad det blir för kvällsmat, Yougurth!!!!!!!! tata.Ja tråkigt men bekvämt sedan ska jag nog titta på Skavland den norske gutten som är så koselig.

Ha det så gott Marie, hoppas du mår bra, ska bli härligt att snart får se dej och krama dej igen.

Mamma

2009-11-20 @ 19:47:27
Postat av: Britt-Marie

Ps! Glömde att säja att morfar är hemma igen han mår bra nu.

Man ska göra lite fler undersökningar på galla och lever men man har i nuläget inte hittat någon orsak till den akuta Pancreatit som han fick.

Han é go morfar så glad att han är hemma igen och verkar okey.

Kram igen Mamma

2009-11-20 @ 19:54:44
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie

Undra var du nu är, ja sover bör, du för klockan är väl 03 din tid.

Kolla din blogg och facebook varje dag många gånger för att kolla om du varit inne.

Ja jag skriver några rade i din blogg fast du inte kommenterat på några dagar.För då vet du att jag tänker på dej och får reda på vad jag gör.

Igår tog jag kompledigt ,telefonen ringde dock gång på gång så det blev väl inte så många riktigt lediga timmar men jag justerar det i min dagbok.

Skulle åkt vid 9-9.30 hade jag tänkt men kom inte i väg förrän 11.00.

Vart skulle jag, ,jo till Göteborg, först stannade jag till hos Andreas han var på jobbet men Sara ocg barnen var hemm.

Lilla Alice är så fin och go mjuk inuti hoppas inte att "verkligheten" ska förändra det jag menar det hårda klimatet som är på dagis och skolor.

Valter han växer 4 månader nu 3 december en vaken och pigg kille han är så stadig och stark i sin lilla kropp en riktig kille.Han verkar så förnöjd när man ser in i han blå ögon, och dessa tandlösa leenden får en att bara fyllas av tacksamhet och lycka.Han gurglar lite och verkar berätta och ge mej stora förtroenden.Kärlek så stor.

Sedan åkte jag till mormor Siv hjälpte henne att byta gardiner dukar och sånt.Hon vet exakt hur hon vill ha det.

Sedan drack vi kaffe och åt lussekatt fast det var en sådan där halv lussekatt och pepparkakor. Det var gott.

Fast jag mår inte riktigt bra i magen av vetebröd det är väl som näringsexperten sa att jag inte bör äta gluten, men det är just vetebröd och vitt matbröd jag inte mår bra av.

Ja ja lite får man offra mamma hade ju köpt det på förmiddagen när de var och handlade och tyckte det var roligt att det att bjuda på.

Du får ju alltid jobba när du är här brukar hon ju säja du vet.

Hon verkar mentalt pigg men det var dåligt med balanse lite tät i bröstet också men pigg för övrigt.Måste vara jobbigt att vara så mentalt allert men fånge i sin kropp.

Hon ringde förrut och när jag sa att jag varit nere och badat fick hon en riktig hostattack.hehehe.

Hon är rolig lilla mamma och så genomsnäll.

Ja sedan åkte jag upp hit till ön och då var det kvällen så jag tittade på Idol och Skavlan.

Idag har det varit promenad ,läsa, bara ta det lungt.

När jag var nere vid sjön på förmiddagen såg jag en stor rödmanet i vattnet vid bryggan det var väl konstigt finns dom så här strandnära nu vid denna årstid.

Ja, jag hade ficklampa med mig när jag badade efter bastun ,såg ingen manet så jag doppade mig till örnsnibbarna som vanligt.

Det är viktigt att doppa sg till öronsnibbarna.

Försa badet då lyste månen upp det var en silvergata utöver havet så vackert.

Kom ihåg Bodasjön vid månsken och den silvergatan över sjön mot Tomas ocg Ullas gård.

Bad två då var det mörkt månen i moln.

Det är så skönt att sitta där och bara njuta efter badet höra skavlpet känna vinden se alla bekanta konturer och det är tyst för övrigt,njutbart.

Lämnade ju in tenta två i onsdags i den ingick att am skulle göra en tidsmätning under tre dagar över vad man gjorde.Vad sysslar chefen med?

Den skulle vara noggran och detaljerad.Man skulle sedan reflektera över dessa dagar och den sammanfattning man gjort.Jag blev förvånad, trodde att jag hade mycket mer "egentid".

Hade nästan ingen alls de tre dagarna och det var typiska dagar.

Mitt arbete består av att möta människor och att samtala med människor.Sedan är det ju en samverkan men lite kort kan jag nog samanfatta det så.

Ja nu är det redan lördagskväll det lyser i några hus till, imorgon är det söndag, det vill inte jag vill stanna här.

Skulle kunna tänka mig att bo här faktiskt,så känns det nu i allafall.

Åker nog vägen om mamma imorgon också kanske kommer Andreas och Sara vägen om mamma vet inte än.

Martin är i Stockholm och spelar.

Må så gott nu stumpan och som sagt vilken kattunge vill ni ha?Om ni vill ha nån?

Och när kommer du hem?

Det viktigasre är att du mår bra och har det bra.

Kraaaaaaaaam mamma

2009-11-28 @ 19:42:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0