tillbaka till verkligheten

Hemma igen.

Jag glömde bort verkligheten för ett tag och att vara tillbaka känns nästan mer overkligt än verkligt. En ordentlig säng, riktig mat och en varm dusch är drömmen efter elva dagars campande i Australien, men att inte vakna upp i vårt ´community tent´ i morse kändes sorgligt. Även om alla inte varit bästa vänner 24/7 så har vi under majoriteten av tiden haft så roligt att det nästan gör ont att tänka tillbaka på det. Jag är imponerad över hur tio så olika personer faktiskt lyckades organisera en elva dagars roadtrip under camping förhållanden.

Jag mår bra! Jag kom hem med ett par blåmärken och några myggbett, i övrigt har jag mått som jag borde hela resan igenom.

Klockan 7.10, fredag den 25e möttes vi tjejer upp i Keiraview receptionen. Min nya ryggsäck vägde mer än jag själv och halvvägs till Wollongongs tågstation hade jag mjölksyra. Mot alla odds var jag inte värst. Johnnas monster till väska vägde mer än hela Keiraview gänget tillsammans såg varje morgon ut att ha spytt upp sin packning över vår camping.

Vi hann i god tid till Wollongong tågstation. Vi åkte till Central station där vi bytte till tåget som tog oss till Kings Cross, centrala Sydney, där Elisabeth, Johnna och jag mötte upp en australiensisk kille som sålde sin begagnade surfbräda. Efter en lunch på Subway plockade upp våra Ford Station Wagons. Johnna (kanadensiska), Michelle (kanadensiska), Elisabeth (norska) och jag hamnade i den gråa modellen och dessa tre tjejer blev mitt bilcrew hela resan igenom vilket jag var extremt nöjd över. Även om jag försökte att inte hyperventilera och få panik så fruktade jag för mitt liv under de första kilometrarna på vänster sida av vägen, jag var livrädd. Trafiken var tung, filerna och skyltarna förvirrande och som på reflex ryckte det för mycket i Johnnas vänster arm vilket innebar att vi de första hundra metrarna låg alldeles för långt ut i vänster kant. Samtidigt satt vi och såg på hur tjejerna i bilen framför oss slog in vänster backspegel då de kysste sidan av en passerande lastbil. Rondellerna var fruktansvärda under de två första dagarna och det tog tjejerna fyra dagar att inte förväxla blinkersen med vindrutetorkarna. Bortsett från detta gick bilkörandet fantastiskt bra. Johanna fungerade som en levande GPS med sitt lokalsinne. Vi tog under veckans gång slut på batterierna i våra fyra Mp3 spelare och blev exakterade så fort vi kom över en perfekt roadtrip sång som vi skrålade till. Vi åkte vilse max två gånger och vi fick se allt ifrån tropiska skogar och ökenlandskap till öppna boskapslandskap och vackra stränder.

Vi mötte upp killarna samma kväll på Ozzie Pozzie hotell i Port McQuire. Vi älskade det stället. Jag och mitt bilcrew delade ett fembäddsrum med våningssängar och innan vi stupade i säng på grund av utmattning satt vi på innergården och drack ett par öl, såg på stjärnhimlen, nöjda över att ha överlevt vår första dag på de Australiensiska vägarna.

 

 


Kommentarer
Postat av: Sarah

Hej och välkommen tillbaka till vardagen:)

Låter som att ni har haft det bra och spännande.

Kan knappt tänka mig hur det är att köra på vänster sida när man knappt förstår sig på höger;)



Idag är det riktigt segt här i Dalarna.

Vädret är mulet och det har övergått från att bara sätta sig i bilen och åka till att få skrapa rutorna på morgonen :( Jag hade ingen skrapa imorse så jag körde på känn... kanske inte så smart men här bland mjölkpallarna är det inte så mycket trafik.

Jag hade iallafall tur och kom fram med värmen osandes i bilen...rutorna hade blivit rena och det var som en ånga när man öppnade dörren för att stiga ut...

haha:)



Jag vill hellre ha en fin höst med en massa färger och ljusmys...

kramar i massor...

2009-10-06 @ 14:14:51
Postat av: Britt-Marie

Hej

Åh va kul att höra att du haft det bra och nu är hemma hel och hållen.

Ja snälla nån vänstertrafik och rondeller det är grejer det hade varit kul att prova!

Stackars dej inte kul att åka med och vara rädd du är ju ändå ganska van att åka racerbil med mamma,som ibland skapar egna "trafikregler".

Ja jag kan tänka mig att det varit en upplevelse för er alla och att det har knutit vänskapsband för livet en strapatts som denna.

Som du säjer är det inte längesedan ni inte ens visste om varandra.

Jag är iallafall glad att jag vet var du är nu,typiskt morsor eller hur?

Hoppas din klänning kommit fram och att du har tid att vila lite för det låter som om ni skulle behöva det, ett lov till efter detta.

Sköt om dig,älskar dig!

Kramar mamma

2009-10-06 @ 21:49:06
Postat av: Frida

Låter som om ni haft det hur bra som helst! Glad jag blir! :) hörs snart! pöss

2009-10-08 @ 17:56:50
Postat av: Pappa

Marie

Vilken fantastisk springbreak du har haft. Att glida runt längs Australiens fantastiska kust i en Ford stationwagon det blir något att berätta för barnbarnen en gång.

Och på tal om att glida så gled jag iväg till Stockholm igår. På hjul och räls av stål gled vi nästan ljudlöst fram genom det svenska höstlandskapet. Här och var sågs blå vattenspeglar. Gröna åkrar vid sidan av de gula sädesfälten genomskurna av vägar och kantade av mörka granskogar och då och då ljusa björkar vilka klätt upp sig i gulröda festkläder, gav resan en fulländad inramning.

Människorna i kupen surfade mp3-uppkopplade jagande framtidslyckan utan att notera nuet de befann sig i. Då och då ringde deras mobil mellan hörlurar och tangentbord. Att hela verkligheten inramades av den digitaliserade världen gjorde mig förvirrad. Men jag återvände strax till mitt fönster. Där såg jag sjön Aspen som var min barndoms badsjö. Där min huttrande kropp och blå läppar inte fann någon tröst i den blöta handduken. Där dök minnen upp om mopedfärd över den isbelagda sjön. Kalla vinternätter när kölden fick isen att skjuta knallskott vilket fick mig att krampaktigt krama styret som det skulle hjälpt om vaken var öppen. Sjön viskade inga lungnade ord bara hotfulla smällar om liv och död.

Där passerade vi den gröna tågbron över Säveån som jag skrapat och målat när jag sommarjobbade på Jonsereds fabriker. Minns när de gamla rävarna utmanade mig genom att lova mig fem kronor om jag vågade hoppa i kanalen. Visst när fem kronor var samma som fem timmars lön var beslutet ögonblickligt. Det gällde att hoppa i med kläderna på. Vattnet var strömt och mörkt men inte särskilt kallt och simma kunde jag. Jag strök av mig kepsen och hoppade i. Flöt med strömmen en bit och fick en hjälpande hand av de gamla rävarna. Stolt bad jag om mina fem kronor. Men nej jag hade klätt av mig mössan och då gällde inte vadet. Fast vi hade mycket roligt även om skolan var ibland var både hård och grym.

Idag skall jag på vernissage med Pernilla. En god väninna till Pernilla ställer ut.

I morgon styr jag kosan söder ut. Längtar till sol och värme. Fikon valnötter ostronskivling och berg berättar om människor vilka trampat stigar och lämnat sina eftermälen i form av apelsinträd mandelträd och små sluttande åkrar. Stenmurar och dammar det mesta nu övergivet mem ändå berättande i all sin tystnad. Venga Islas Canarias.

Idag lyser solen över Stockholm. Det är kallt. Luften är hög och klar. Stdhusets tre guldstjärnor strålar över staden. Och se i den dansande strömmen vevar gubben i den gröna båten upp sin stora håv.

Nu väntar vi på att få mera blogginlägg om hur surfingen gett dig nya insikter i stategic managements betydelse för att få vågorna att röra sig i rätt riktning.

Besitos mi amor!

Pappa





2009-10-09 @ 09:57:34
Postat av: Andreas

Hej!

Fortsättning följer? Efter din beskrivning av dag 1 så verkar det som att det finns mycket att beskriva av det som hände de övriga 10 dagarna?



Uppe i norr målas landskapet som sagt i gult och rött, frostiga nätter. Kylan orsakar täta näsor i familjen då vi just nu renoverar fönster på övervåningen. Så istället för fönster sitter nu träskivor med gott om glipor för kylan att tränga in genom.



I morgon åker vi till morsan och kollar in kattungarna, alice kommer nog stormtrivas med dem.



Sedan väntar svenska landslagets viktigaste match för i år. Vi möter grannarna i väst, danmark. I potten ligger en ev. plats i VM kommande år. JAg blir så nervös att jag kissar på mig.



Ta hand om dig.

Kram

2009-10-09 @ 16:00:53
Postat av: Mona

Hej Marie!

Nu har du förmodligen landat i vardagen igen, men vilket äventyr och vilka härliga bilder och vita stränder!!! Har du surfat?

Imorse åkte Leif till Jämtland på älgjakt och träffar Martin där. Kul för Leif att det fungerade med älgjakten för hans del. Själv åker jag till Ulrika o Peder idag och sen vidare till Vaxholm. På torsdag åker jag med gänget till Provence, hemma åter i Vaxholm söndag.

Annars är allt bra här, höst o kallt men jättevackra dagar.

Ha´det så bra Marie och lycka till med allt pluggande. Nu är det ju bara ca i mån kvar.

Tiden går så fort!

kramar från oss båda!

Mona o Leif

2009-10-10 @ 11:19:53
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie

Sitter här i lampskenet vid mitt lilla skrivbord och tänker på dej, efter en härlig helg är trött men glad.Längtar efter dig.

Har varit hos mormor idag hon hälsar till dig, är vid gott mod måste jag säja hon har ett enastånde humör och en järnvilja.

I går kom Andreas Sara Alice och lille Valter upp till Tjörn på lunch.

Det blev lasange och grönsallad,äpplepaj och vaniljvisp alla tycket det var jättegott.

Man kunde också få hallonglass till efterrätt om man ville vilket Alice föredrog.

Dom är så goa lilla Alice och Valter fick några fina bilder som jag ska skicka dej.

Under tiden jag fick krama pussa och bära runt på Valter fick Alice titta på kattungarna.Hon var väldigt försiktig med dom upptäckte snabbt att deras små klor är lite vassa dom griper ju med dom ännu för att hålla sig fast.

Men hon tyckte dom var så söta.Det är dom verkligen vad säjer Martin ska ni ha den lilla tjejen randiga hon är supersöt men en riktig piphals,skickar kort på dom också.Nu börjar dom få lite racerfart när dom går på golvet precis som leksaker man drar upp, men bara tre veckor är dom.

Valter är så lik Andreas när han var baby så det är som jag ser en baby jag sett förut,en förunderlig känsla, man ser verkligen att han är en liten kille.

Ja det är så roligt att träffa dom.

Idag på förmiddagen så badade jag i havet det var sååååååå skönt.

Bastu först till svetten bara sprutade, på med morgonrocken, in i bilen rullandes på 30 sekunder ner till bryggan, av med rocken och ner i havet.

Ja du vet vad jag brukar säja -har dom inte sett en......Så är det på tiden!

Men det var väldigt tomt i helgen i stugorna så det blev nog inte så många tappade hakor

Det är så underbart önskar jag kunde basta tre gånger i veckan.

Det fick bli två bastubad och två havsbad så skönt var det.

Nu ska jag sätta näsan i kudden sova sju kvartar i timman för en ny arbetsvecka.

Sköt om Dig.

Krammar mamma

2009-10-11 @ 22:47:41
Postat av: Anonym

Hej Marie!



Nu var det ett tag sedan du skrev, förstår att du har det fullt upp med stuier och annat. Hörde att Martin skulle komma över, han kanske redan är hos dig nu?

Jag sitter just nu på jobbet, dan började bra, spillde kaffe på hela min stol, halva skrivbordet, golvet samt en del på mig, förstår inte hur mycket kaffe det kan rymmas i en kopp? Annars har vi det bra, Alice pluggar massor, 8:an började med rivstart och det är 1-2 prov i veckan, plus läxor, konserter m.m

Klara har börjat i andra klass, spelar fotboll, schack och sjunger i kör så det är full fart där med.

Blir tyvärr inget Gran Canaria för oss i Jul, stannar hemma i vår och hoppas kunna spara ihop lite kosing för att kanske kunna åka i vår istället. Var i Gbg i Augusti på Madonna och träffade då en liten ljuvlig alldeles nyfödd Valter och såklart Alice, Andreas och Sara. Njut nu allt du kan för i Sverige väntar det vinter, det är kallt och riktigt höstlikt här hemma, hann inte riktigt med i svängarna, hela september var det varmt och skönt men sedan kom vinterkylan i raketfart.



Ta hand om dig, tänker på dig! Många varma kramar Pernilla

2009-10-21 @ 08:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0