grocery shopping...

I Australien hittar du inte grovt bröd vilket är en svår sak för en svensk fullkornsnörd som jag.
-
Här råder total fetthysteri och varenda produktförpackning är markerad med "low/less fat" eller "99,9 % fat free". Hallå! Världens sjätte största land ligger typ tio år efter i hälsodebatten vilket innebär att den australiensiska befolkningen har grav fettfobi samtidigt som jag måste leta halvt ihjäl mig efter produkter som inte innehåller dubbelt så mycket socker (och normal mängd fett).
-
Jag har ett mjölkpaket med bäst-före-datumet mars 2010 i kylen. Det gör mig en smula misstänksam!
-
Kranvattnet smakar ungefär lika smarrigt som en kallsup i poolen vilket innebär att jag måste lägga 100 spänn på vatten varje månad.
-
Australien har inte upptäckt osthyveln (istället äter man ost med smörgås efter att ha karvat ut centimetertjocka skivor med kniv. Yummie).
-
Jag kan förmodligen göra listan dubbelt så lång, men med risk för att tråka ut er slutar jag här.
.





Kommentarer
Postat av: Sarah

åhhh det är verkligen kul att få läsa om hur du har det gumman... mina dagar på jobbet blir sååå mycket roligare.

tänker massor på dig och är så stolt över dig:)

Kram

2009-08-05 @ 13:23:10
Postat av: Julia

Jag har fått för mig att osthyveln nästan bara finns i Sverige?? Be nån snäll mamma eller så att skicka ner en plasthyvel till dig, det hade Emma med sig till NZ och den användes mycket! (av såna som äter ost då.)



Matsaker som vi aldrig lyckades hitta som funkade riktigt bra: - buljong (vi hittade nåt som funkade rätt bra, men inte som knorrtärningar eller en fond-flaska) - vaniljsocker (vaniljextrakt var inte alls lika gott) och säkerligen en del annat oxå. Toast var oxå vansinnigt tråkigt efter ett halvår, tyckte inte dom hade o-toast-bröd öht. Men frukostflingorna var många och goda! :) Vinet var billigt och lättillgängligt i mataffären! Och frukt och grönsaker var inga problem. Är maten billigare i Australien oxå? Jag tyckte det var rätt roligt att gå på upptäcktsfärd i mataffärerna. En dag åkte vi till en jättestor supermarket utanför stan - där hittade vi Abba Sill och Mariekex! :)

2009-08-08 @ 12:36:47
URL: http://juleld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0