uni life

Jag måste inleda detta inlägget med att ge en eloge till älskade mamma som slår rekord i långa bloggkommentarer (kan ha lite att göra med att du byter rad efter varannan mening mamma, men iallafall). Blir lika glad varje gång.

Jag har snart avverkat min första vecka på Campus. Det har blivit ganska intenstivt eftersom jag bytt kurser cirka fyra gånger. När jag dök upp på Faculty of Commerce för sista gången i onsdags var det rätt uppenbart att dom tröttnat på mig. Marketing management, Strategic management, Organisational analysis, Supply Chain Strategies och Foundations of management står på schemat för tillfället.

I Strategic management föreläser Dr Sim. Han är tre äpplen hög, heter tydligen A B i förnamn och blir så exalterad att han duschar elever på främsta raden i saliv  när han får lära ut sina strategic management teorier. Han brinner (!) för sitt ämne och har tydligen själv varit högt uppsatt inom ett flertal stora företag med helt enorma omsätttningar, vilket kan vara svårt att tro när man först ser honom. A B kan verka torr, men rätt vad det är väver han in en liten vits som han skrattar både högt och länge åt.

I Supply Chain Strategies har jag Dr Styger (han inledde med en lektion i uttalet av hans efternamn; scchtyger). Han är ursprungligen britt och anser att supply chain management är nyckeln till all framgång och sågar därför gärna alla teorier som betonar vikten av marketing och "annat trams". Jag har respekt för Styger. Han är stor, han är britt och han verkar ha en millimeterlång stubin. De stackare som släntrade in sent denna föresta föreläsningsdag spände han ögonen i, och då personen nervöst kommit på plats fräste han "are you allright then?!". Skulle vi bryta mot regler skulle han personligen sätta oss på ett flyg hem inom några timmar sa han, och för att påvisa hur bristande de internationella studenternas engelskauttal var bad han ett par asiater, mexikaner och araber ställa sig upp och repetera meningen "the cat sat on the mat" två gånger. Syftet var att förklara vikten av att vi elever räcker upp handen och frågar om vi inte förstår. Vilket ingen någonsin kommer att våga, misstänker jag.

I organisational analysis har jag professor James Reveley. Han är den enda asutraliensiske lärare jag har (den enda med getskägg och långt hår också). Första föreläsningstillfället till ära bar han en gråmelerad kavaj, svarta kavaljbyxor, kornblå skjorta och röd slips. James är mycket troende och drar gärna (lite för ofta) paralleller till Bibeln i våra handouts, han var exempelvis noga med att poängtera att alla teorier som lärs ut under kursen faktiskt (!) kan appliceras på kyrkliga organisationer.

I slutet på veckan sprang jag på Tess, en ny svensk tjej, på campus. Jag har även hunnit träffa Sara som är här för andra terminen nu. I fredags gick vi tre svenskar ut och åt thailändskt, mycket trevligt. Efter det visade Tess oss sin helt fantastiska lägenhet som hon delade med tre andra roomies. Deras balkong var större än mitt rum! Inte okej. Där kommer vi förhoppningsvis hinna hänga en del. Nu ska jag försöka få liv i korridoren och få någon att komma med mig till stranden. Later.

Kommentarer
Postat av: Julia

Åh, det låter... spännande! Är alla föreläsare i Oz helt galna?? Mina på NZ hade sina egenheter, men dom flesta var helt okej. Min favorit var antropologilärare som liknade Pettson ganska mycket, var väldigt duktig och väldigt rolig! Lektionerna var oxå spännande - ibland smög det in björnar (eller, björnklädda personer) och spelade didjiridoo (hur nu det stavas) - på riktigt. Sånt händer aldrig i Sverige!



Själv ska jag ut i Verkligheten (dvs börja jobba) imorrn igen, puh. Jag tror det kommer ta tid att ställa om från pluggmänniska till arbetsmänniska. Men det blir nog skönt att komma igång lite mer sen!



Ha det fortsatt bra och lycka till med alla föreläsare! :) Kram!

2009-08-02 @ 16:23:27
URL: http://juleld.blogspot.com
Postat av: Anna

Alskade detta inlagg. Jag satt och skrattade hogt for mig sjalv. Maste beratta for Ed att han maste lasa din blogg. Jag far mest tid att satta mig for att kolla in "senaste nytt med Marie" pa jobbet (mitt i natten) nar alla andra sover och jag far en liten ledig stund. Du ar for rolig!!!



Nu ar det bara timmar kvar tills jag satter mig pa planet hem. Har inte hunnit packa eller handla allt som familjen vill att jag ska ha med mig. Det kommer att bli fullt upp nar jag kommer hem fran jobbet. Barnen ar pa dagis men jag tror att jag ska forsoka hamta hem dem lite tidigare sa jag far spendera lite tid med dem innan jag aker. Jag har ju jobbat 4 natter i rad nu och under dagtid sovit bort alla timmar for att orka med. Barnen har jag bara kunnat se i nagon ynka timma sammanlagt under denna tid och det marks pa dem. Dem ar valdigt mammiga just nu vilket kommer att gora det anda svarare att aka idag. Men jag ar valdigt glad och lattad over att jag kan aka hem under denna tid. Det blir 10 dagar hemma i Sverige denna omgang. Kommer forsoka att aka hem igen senare i host och spendera lite mer tid och da ta med mig resten av ganget. Ha en bra vecka! Kramar, Anna

2009-08-03 @ 10:52:04
Postat av: Mona

Hej Marie!

Håller med Anna att du är jätteduktig på att skriva och det är så roligt att läsa hur du har det.

Jag har missat några dagar nu, när jag inte läst din blogg. Igår(söndag) firade vi Martin med kaffe på sängen o "paket" tillsammans med Ulrika, som var här över helgen. Jätteroligt!

På kvällen var Mats o Catharina med "barn" här o åt gräddtårta med hallon blåbär o lite jordgubbar :)

Ikväll kanske Martin o jag hittar på något. Ska se om nya Wallanderfilmen finns för uthyrning.

Leif blev hämtad i morse kl 6.00. Han ringde senare när han var framme i Örebro.

I helgen hade vi faktiskt riktig fin svensk sommar här, så vi satt ute och åt middag och fikade på kvällen.

Kan du förresten maila mig din adress :)

Ha´det nu så bra Marie!

kramar

Mona

2009-08-03 @ 12:49:05
Postat av: Marie

Anna: Haha. Kul att du tycker det är roligt att läsa. Vi har riktiga orginal till lärare här i Wollongong.



Förstår att det känns tungt att lämna barnen och allt nu när du dessutom hinner träffa dom så lite. Du kämpar på! Men jag förstår också att det känns behövligt med en Sverigeresa nu, för både dig och resten av familjen. Förhoppningsvis är dessa 10 dagarna över på ett nafs för barnen.



Have a safe flight, och tack igen, för dina kommentarer. Ni gör mig glada.



Mona: Tack du med! :)



Jag hörde att ni hade firat Martins födelsedag! Lät som att han såg fram emot att komma hem och se Wallander med dig nu. Skönt att ni fått lite sommarväder tillbaka. Det är ni värda.



Jag publicerar mitt mobilnummer och min adress imorgon.



Kramar

2009-08-03 @ 16:02:10
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie

Så roligt, eloger älskar man!Tack tack. men inte lika mycket som sina barn så klart.

Det låter som om du har en hel del personligheter och intressanta "lärare" eller föreläsare det är kul och inte minst stimmulernde, vissa kommer du att minnas livet ut med både humor och värme.

(Någon kanske med obehag)Tänk så starkt vi kan påverka varandra genom vårt sätt/attityd.

u är en vaken tjej och vet vem och vad du ska ha respekt för.Det är gott och tryggt att veta för en mamma.Kram

2009-08-04 @ 22:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0