g´day mate

Någon sa till mig innan jag lämnade Sverige att G´day mate inte alls används särskilt frekvent av australienare, att det mest är en myt som vi europeer  tror stenhårt på. Jag har antagligen fått ett hundratal g´day mate under mina 8 dagar i Wollongong och måste alltså revidera teorin om att det är en myt.

Igår tog satte vi oss på en skranglig liten buss och begav oss ut på en coastal tour där vi fick se ett par av Wollongongs finaste stränder, varav en i utkanten av världens näst äldsta nationalpark. Jag önskade att jag fick en bild på något mer exotiskt djur än en fiskmås, men tyvärr, inte denna gång. Helt fantastiskt vackert hursomhelst. Vi fick även åka upp till Mount Keira med utsikt över hela Wollongong. På hemvägen hamnade jag bredvid min italienske vän Alberto (hur ofta får man en vän med det namnet). Han är en liten stjärna som alltid pratar framtidsdrömmar och som för det mesta springer omkring i converse och ett par svenska Cheap Mondays. Vi somnade rätt snart men vaknade upp igen då  chauffören drog igång Hotel California på väg ner från Bald Hill med utsikt över solnedgången. Då kände man återigen att - just det, det här är anledningen till att människor kallar Australien för paradiset på jorden.

Ikväll har vi spelat poker och gruvat oss över att allvaret börjar imorgon. Min första föreläsning börjar klockan 10.30 så jag bör antagligen gå och lägga mig nu. Jag har det bra här. Jag börjar på allvar känna att Australien var ett bra beslut. Jag saknar er fortfarande hursomhelst. Vi hörs snart igen. Sleep tight.
.

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie

Hej tejen

Härligt att höra att du börjar känna dig"lite hemma"

Små egna ting skapar trivsel i ett litet krypin, tror inte jag hade det större när jag bodde i "korridor" på sjuksköterskeskolan heller men det är okey bara man har en egen kupé eller hur?

Tycker det ser ut som du fått det personligt.

Lilla Alice var hos oss från onsdag till fredag jättemysigt!

Och i fredags var jag hos mormor vi var på återbesök på Sahlgrenska och det såg bra ut,mormor var pigg så efteråt "lunchade" vi på Mac Donalds på Ale torg mormor hade aldrig varit där på M.C altså.

Det kan vara gott med en hamburgare, nån gång,sa hon.

På fredagkväll åkte vi till Ellös och tittade på Galenskaparna utomhus,det var en riktigt fin kväll och rolig förståss.Goa gubbar ju.

Innan föreställningen var det trerätters,riktigt gott.

Skulle dragit till Tyskland några dagar i eftermiddag men Lisa kom hem igår på tre ben,kattslagsmål igen på Tjörn.

Lilla Lisa väcker tydligen "ont blod" därute bland katterna hon som är så tillgiven och snäll.

Så hon är biten på ett par ställen inga öppna sår men men hon har ont ser man när hon går.

Svansen fick jag "spjälka" den var alldeles sned, men jag drog rätt den och så spjälkade vi med ett PVC rör i rätt svansstorlek.

Idag har hon ätit och druckit, spinner när man klappar henne så hon är på bättringsvägen,men vill inte åka ifrån henne innan hon är okey igen.

Svansen får väl vara Pvc-spjälkad några veckor.

I gårkväll var vi bjudna till en tjej i församlingen som heter Helene hon är 25 år som du snart, vi var ett gäng i blandad ålder som hade en jättetrevlig kväll.

Hon bjöd på råstekt dragonkryddad potatis kyckling sallad och vitlöksmajonäs (Ajåly som han sa Tjörnbonnen),supergott.

Melon och glass till efterrätt.

Idag har vi också träffat vänner, men eftermiddagen har domminerats av åska och ÖSregn, den slog ner här i en skola alldeles intill om du visste vad det SMALL.

Får se om jag kan skicka några bilder till dej.

Hoppas det fungerar.

Tänk vad du hunnit med mycket redan på en vecka det måste vara fantastiskt spännande.

Antar att man knappt doppar tårna där det är hajvarning hua vad otäckt.

Men måsarna ser lika dana ut där som här vad jag kan se, det är bra???!!!!

Ja solnedgången lät som en fin upplevelse det är minnen att spara.

Här kommer vi inte att få se någon solnedgång i kväll med denna molntäckta himmel men okey ett ordentligt åsknedslag fick vi som sagt.

Hoppas du vaknar till en ny vacker dag efter en god natts sömn.

Kramar från mamma.

PS! alla hälsar inte minst morfar och mormor/ds

2009-07-26 @ 18:46:53
Postat av: Mona

Hej Marie!

Vill bara tala om att jag kollar din blogg varje dag, men det är ju fullt upp med Leif, så därför har jag inte skrivit. Du har säkert fått veta av Martin. Leif är idag i Karlstad.

Jätteroligt för dig att du känner att du tagit rätt beslut. Rummet ser ju fint ut efter dina insatser.

Jättehärliga bilder du lagt in. Hoppas också du haft en bra dag i skolan idag.

Många kramar

Mona

Skriver lite mer framöver.

2009-07-27 @ 11:44:11
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie

En vacker julidag har det varit på Tjörn,med solsken så lite sola har det blivit.

Hoppas dina första skoltimmar varit givande.

Om du visste vad björnbären vuxit det kommer att bli en stor höstskörd får frysa in lite så du får smaka vid hemkomsten i december.

Kommer att göra en enkel hemsida så att jag kan uppdatera dig med lite bilder på kommande händelser.

Hos dej är det mitt i natten nu och här förkväll.

Imorgon är det begravning för Lars-Erik det känns lite tungt,jobbiga stunder,men sådant är livet.

Lisa hon är som vanligt igen men håller sig runt huset,svansen fortfarande bandagerad och med pvc-rörs-stag,verkar inte som om hon bryr sig om det faktiskt.Men hon springer och går som vanligt igen verkar inte ha ont alltså. Vi får hoppas att hon slipper infektion efter betten verkar lovande hittills.

Ja hyfsat väder som sagt men verkar vara mer regn på gång fram mot torsdag/fredag inte så mysigt.

Väntar på ved det gör gott att elda lite i brasan när det regnar och att ta en bastu.

Ha det riktigt bra gumman,kramar från mamma

2009-07-28 @ 18:52:02
Postat av: Thorbjörn

Hej, Marie!



Vill skicka en liten hälsning på egen hand till dig, och inte bara genom B-M :-) !



Låter och ser ut som att du har det riktigt bra och trevligt där nere! Visst, hemlängtan kan nog komma pockande lite till och från, men det är ju inte så lång tid det handlar om...



Vi är på Tjörn nu, och här var det kraftig åska med regn vid lunchtid men nu skiner solen igen. Det är gott om mörka moln lite runt om, så det är väl vad man kan kalla "svensk sommar"!



Britt-Marie tyckte synd om Liza i går kväll, så jag tog bort den lilla PVC-installationen. Svansen är betydligt bättre än då hon kom hem med den i "vinkel", men fortfarande öm och krokig!



Sköt om dig, och ha det så bra!

Lycka till med studierna och ta vara på trevliga stunder och intryck! Ta mycket bilder :-)



Kram, Thorbjörn

2009-07-30 @ 16:46:41
URL: http://sm7lzq.se
Postat av: Anonym

Hej Marie!

En blåsig/stormig dag på Tjörn skulle jag väl kalla det.

Vaknade imorse med typ migränhuvudvärk du vet såg stjärnor mådde illa ont i lederna och så.

Först tänkte jag att det var det nya vinet TB hittade ett som hette Down under (från Australien förståss) gott var det Shiraz druva.

Kännde migh verkligen "down under" vitsigt eller hur?

Men sedan drog det igång fram på förmiddagen med åska/storm och ösregn och då förstod jag att det var lågtrycks känning igen.

Detta är handikappande måste jag säja en sommar ???? som denna men okey så fort åskan dragit igång och regnet öser ner brukar huvudvärken släppa så det går ju över.

Undra om SMHI skulle ha nytta av mig haha.

I eftermiddag har vi varit i Skärhamn blåste runt med vänner i hamnen fikade lite ock så.

Imorgon kommer dom och hälsar på du har träffat dom i Jönköping en nyårsafton (Ragna och Lasse)goa människor

I går var det för övrigt en både sorgsen och glädjerik dag vi var på begravning för Lars-Erik.

Det var en fin minnesstund om/för honom han var som person en synnerligen posetiv människa.

Lite som mormor du vet glad och humoristisk social och öppen tar livet lite med "en klackspark"

Alltid uppmuntrande glad trots att han hade så svårt i alla dessa år med sin sjukdom lungemfysem.

Vad gnäller man för ibland kommer man på sig med att tänka han som borde beklagat sig gjorde som jag minns det aldrig det.Har aldrig hört honom "gnälla"

Träffade släkt som jag inte sett på 12-15 år det var roligt.

Bland annat Ewa Nyman hade du henne som lärare på Tingbergsskolan?

Andreas och Martin hade henne i hemkunskap jag gillar/ade Ewa hon var en bra lärare som jag kan bedömma ordning och reda.

Ewa är gift med Håkan bror till Gunilla som är/var gift med Lars-Erik.

Ja sen träffade jag mina kusiner Katarina Christer och Helen med respektive.Mikael var på cyckelsemester i Tyskland så han var inte med.

Kvällen har blåst vidare det "går gäss" på havet gott att sitta inne och bara titta ut på sjön då inte vara där.

Hoppas du mår gott och har det bra ska hälsa ifrån alla jag träffade igår som du känner och från mormor så klart (det gick bra för mormor på begravningen) klart att hon var ledsen men det var ju alla.

Det som gjorde intryck på mej var att det var en så avslappnad och posetiv stämning trots att det var en begravning.

Ha det gott var rädd om dig, kramar från mamma



2009-07-30 @ 21:32:41
Postat av: Anna

Vilken natur! Nagon gang hoppas jag kunna ta mig till Australien jag med. Rummet ser ju riktigt mysigt ut efter dina insatser. Gillar foto arrangemangen pa vaggarna! Sitter pa jobbet igen. Jobbar 4 natter innan jag beger mig ivag till Sverige. Flyger in till Stockholm denna gang och Ulrika hamtar forhoppningsvis mig pa Arlanda. Glad att jag kan aka hem, onskar bara jag kunde ha anlant en dag tidigare sa jag kunde varit dar innan pappa hade sin bypass. Jag stannar i 10 dagar. Formodligen kommer vi att aka hem hela familjen i Oktober tror jag. Pa sa vis har pappa fatt lite tid pa sig att ta igen sig efter operationen innan barnens stohej hors over hela Skonberga. Ed (och jag om jag kan) ska ocksa hjalpa till med utbyggnaden pa huset. Lycka till med plugget! Vi tanker pa dig! En stor kram till dig! Anna

2009-07-31 @ 05:52:28
Postat av: Anna

Vilken natur! Nagon gang hoppas jag kunna ta mig till Australien jag med. Rummet ser ju riktigt mysigt ut efter dina insatser. Gillar foto arrangemangen pa vaggarna! Sitter pa jobbet igen. Jobbar 4 natter innan jag beger mig ivag till Sverige. Flyger in till Stockholm denna gang och Ulrika hamtar forhoppningsvis mig pa Arlanda. Glad att jag kan aka hem, onskar bara jag kunde ha anlant en dag tidigare sa jag kunde varit dar innan pappa hade sin bypass. Jag stannar i 10 dagar. Formodligen kommer vi att aka hem hela familjen i Oktober tror jag. Pa sa vis har pappa fatt lite tid pa sig att ta igen sig efter operationen innan barnens stohej hors over hela Skonberga. Ed (och jag om jag kan) ska ocksa hjalpa till med utbyggnaden pa huset. Lycka till med plugget! Vi tanker pa dig! En stor kram till dig! Anna

2009-07-31 @ 05:53:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0