jervis bay

Jag är inte särledes förtjust i småkryp. Mardrömmen vore såklart en av de där monsterspindlarna som antagligen skulle ta död på mig genom sin blotta uppenbarelse, men jag blir tyvärr hispig för mindre. Jag väckte korridoren med mitt småkrypsvrål denna lördagmorgon. Jag upptäckte på väg till toaletten ett gäng myror som campade vid duschlisten. Vid en närmare titt såg jag hur en hel armé av dom marcherade på ett perfekt led mellan fönstret och duschen. Efter vrålet insåg jag att det kanske var en överreaktion och önskade nästan att jag hade något värre än millimeterstora myror att skylla på. Någon minut senare stod jag hursomhelst alldeles uppriven nere i receptionen, redo att packa väskorna och åka hem. Tjejerna där nere ryckte på axlarna, förklarade att myrorna har ett sjukligt behov av fukt (därav duschen) på grund av den torra luften och gav mig en flaska insektsdödande. Jag skulle återkomma om sprayen inte hjälpt. Det är antagligen inte hälsosamt, men jag har duschat mitt rum i insektsspray. Har inte sett till något levande sen dess men är sjukt vaksam. Minst rörelse och jag stelnar till, spärrar upp ögonen och blir alldeles panisk. Så har jag fortsatt hela kvällen.

Jag ska somna nu och glömma denna traumatiska dag för en stund. Imorgon ska jag vara med om någonting betydligt mer trevligt, nämligen Jervis Bay. Jag glädjer mig! Sleep tight.


PS. Osthyveln är en norsk uppfinning, inte svensk, vilket norrmännen är extremt noga med att poängtera. Det kan man ju visserligen förstå. Låt oljelandet Norge få stoltsera med sitt enda innovativa bidrag till världen - ostehøvelen.


Kommentarer
Postat av: Julia

Ojojoj, tur att du upplyste mig. Gäller att inte trampa grannar på tårna! Men det är en smart uppfinning, det tycker jag absolut dom kan få vara stolta över. :) Lycka till med myrbekämpningen!

2009-08-08 @ 16:47:41
URL: http://juleld.blogspot.com
Postat av: Marie

Haha ja. Mamma skrev ju också i nåt inlägg att osthyveln var så svensk den kunde bli.



Ett lycka till kan behövas :) jag hoppas dom har fattat vinken, Maries rum - big no no. Ha en fin dag.



Kram

2009-08-09 @ 00:37:41
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie!

Stackars dej och dina grannar -jag vet ju hur det låter när du får syn på nått småkryp.

Ja den lördagsreväljen kommer man att minnas tror jag.

Kan du inte få tag på vanligt "myrr" och strö där dom tar sig in mer lokal verkan men mindre farligt.

Minns ifrån GC tiden på 70 talet hur myrarmeér snabbt upptäckte ätbara saker och kom i breda ränder,speciellt minnesvärd är den myrattacken som en "Jamon serano" skinka fick utstå där den hängde i taket i på baksidans uteterass.

I från köket såg jag genom fönstret en lång bred svart rand ca 8 cm bred den rörde sig uppför hela den vitmålade väggen upp i taket och ner via snöret i vilken den torkande skinkan hängde.

Kan inte minnas om jag tjoade till då, tror inte det, men det tog ett par sekunder innan jag förstod vad det var jag såg, skinkan liksom levde.

En annan gång som jag bestämt vet att jag skrämde slag på grannarna i kvarteret var efter det att mormor varit nere och hälsat på över jul och nyår.

Hon hade alltid godsaker med sig och på flyget hade hon köpt en Anton Bergh (chokladask)

Nu skulle vi dricka förmiddagskaffe och jag tyckte att det skulle passa jätte bra med en chokladbit till det.

Asken hade jag ställt upp i ett skåp i barnsäker höjd för Martin och Andreas.Tog ner asken öppnade den och skulle välja ut några bitar,det var lite skumt i rummet så också denna gång tog det några korta sekunder innan jag uppfattar vad jag ser.

Innehållet i asken tycktes bölja fram och tillbaka,Då skrek jag och slängde asken ifrån mej myror hundratals små svarta myror hua!

Det konstiga var att alla myror försvann spårlöst på ett kick förmodligen skrämde jag slag på dem med mitt vrål.

Ja nu kan man skratta men just då var det inte lika roligt.

Dom gör ju ett gott arbete renhållningsarbete dom små myrorna det ska dom ju ha kredit för men jag är också gladast när dom inte bor hos mej.

Nu har vi haft det jättevarmt och vackert några dagar varit skönt för nu är semester över.

I går var jag nere hos Andreas och Sara fick leka med Alice och snosa på bybyn, kanske får heta Adam eller Noel dom smakar lite på namnen.

I onsdags när vi var där hörde jag Sara i bakgrunden tala om namn men glömde bort det.

Väl på hemväg kom jag på vad hon sagt nämligen följande - Nej vi har inte bestämt oss för något namn än,och det är lika bra att inte säja något då sålänge.För säjer vi han ska heta Lennart eller Bosse så får alla så mycket synpunkter om det.

Men hallå! han ska väl inte heta Bosse eller Lennart, menade hon det!!!!!!!!!!!!!!!!???????????

Nej fick jag till svar det vara bara ett exempel.

Vilken lättnad ja ursäkta alla ni Bossar och Lennartar men det ligger inte rätt i munnen nu (i tiden)

Ja det trodde jag ju också att osthyveln var svensk så är den norsk alltså ja där ser man.

Det inlägget hittade jag inte nu.

Hoppas att du sover gott nu och vaknar pigg och glad samt myrfri till en ny strålande dag down under.

Kramar mamma

2009-08-09 @ 19:05:30
Postat av: Pappa

Marie

Vilket oerhört trauma du genomlevt med dessa myror. Med packade väskor och minnet av en myrarme som satte punkt för Australienäventyret. Men å andra sidan så är det bra att se vad jordens olika länder har att erbjuda. Hoppas nu inte att några större djur som exempelvis krokodiler söker sig fram i korridoren på jakt efter lite fukt från duschen. Måhända upplever du inte det lika traumatiskt som myrarmen? Minns du inte våra små svarta myror som hjälpte och hjälper mig på Gran Canaria än idag. De smulor som hamnar på golvet transporteras snabbt och effektivt iväg och golvet behöver aldrig sopas. Högst svabbas någon gång per månad.

Igår var jag i sällskap med Pernilla och Alice på Ullevi för att se och höra på Madonna i sällskap med ytterligare 54997 personer. Fullt ös räcker inte att beskriva det som vi fick uppleva. Nej det var värre än jordbävning och vulkanutbrott i laser strålar med inslag av riktigt häftig åska. Att Ullevi står kvar är ett under och mitt ingeniörshjärta hoppade upp och ner i takt med svängningarna som uppstog i de bärande balkarna som håller upp Ullevi. När 55999 människor stampar i takt gungar halva Göteborg. Alice var stormförtjust och tyckte Madonna gjorde succe.

Idag har svampkorgen hängt på armen och min av basljud fortsatt pumpande lekamen har fått traska omkring i ljudlöshet i naturen. De gula kantarellerna har påmint mig om laserljus och jag var helt säker på att Madonna höll på med soundcheck inför kvällens konsert.Men det var bara en jumbojet som på låg höjd strök över mitt huvud.

Inatt skall jag sova med öronproppar och hoppas att inte bli väckt av vibrerande basljud som ingen annan än Madonnas gäng kan framkalla. Tro mig!

Hoppas att turen till Jervisbay varit lungnade för dina upprivna myrkänslor och önskar dig en superbra vecka!

Kram

Pappa

2009-08-09 @ 20:37:04
Postat av: Sarah

asgarvar JAg kan verkligen höra ditt skrik och se ditt ansikte framför mig när du står och skicker.

Du och småkryp har aldrig varit riktigt goda vänner.



Jag tycker att både mamma och pappa borde blogga.De kan fortsätta att skriva små berättelser om dig,det är väldigt roligt att läsa.



Låt inte småkrypen komma undan... har hört att Kanel är bra mot myror...bara ett tips...

Massor av kramar

2009-08-10 @ 10:32:44
Postat av: Sarah

Haha såg nu att det skulle stå skriker... kan man skylla på skit bakom spakarna..?

2009-08-10 @ 10:34:24
Postat av: Britt-Marie

Hej Sarah är det du? Kul!

Ja kanel är bra mot diabetes har jag hört det vill säja det håller blodsockret i schack.Men att det var bra mot myror visste jag inte, ja du har säkert formulerat dig rätt mot myror inte för!?

Du vet mot eller för fett hår med ja det är ju inte Kalle sändare utan den moderna varianten minns inte vad han heter, men roligt är det.

Nej Marie är inte jättekompiss med småkryp, men hon är uppvuxen på en bondgård knepigt,men stora djur är mer hanterbara man vet var dom är.

Dom älskade hon faktiskt så mycket att hon riskerade livet och räddade livet på Glenda vår schäfervalp som jagade kattungar och ramlade ner i gödselstan, tror Marie var fem max sex år och en tvärnäve hög.Det var modigt gjort, och gick bra, man är tacksam ska jag säga för att det gick bra.

Kram Britt-Marie

2009-08-10 @ 18:54:32
Postat av: Marie

Haha. Mitt kommentarsfält är alltid lika roande. Det börjar utvecklas till en liten mötesplats.



Jag tror du menar Hassan och Kristian Luuk mamma. Schampo för eller emot fett hår. Du skrivet tokigt långa meningar, haha, kommatecknet sitter jämte "m" ;) Men sluta inte kommentera. Love it!



Puss o kram hela dan



2009-08-11 @ 01:42:56
Postat av: Britt-Marie

Hej

Ja så hette han Hassan.Ja jag skriver långa meningar kommatecken på fel ställe och allt möjligt annat.

Bara skriver utan att justera det är roligast så.

Ha en bra eftermiddag.

Kram mamma

2009-08-11 @ 08:33:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0